Mindre administration ger mer tid över till bolagsutveckling
Tidigare använde Creacon HKAB olika system och mycket manuell hantering för att föra uppgifterna hela vägen från konsult till faktura. Nu slipper alla onödigt dubbelarbete och konsulterna är jättenöjda.
Creacon HKAB utför kvalificerade konsulttjänster inom Arkitektur, Byggkonstruktion, VVS, El, Energiteknik, Dator- PLC styrning. Det är ett privatägt konsultföretag med ca 35 anställda med verksamhet i Halmstad och Skövde, med kunder inom såväl offentlig sektor som inom privat förvaltning och industri.
– Att erbjuda tjänster som omfattar så många områden är närmast unikt för ett sådant litet företag som vårt, säger Göran Feldt, vd på Creacon HKAB.
Creacon har varit kund hos Exicom länge, men tidigare genom ett annat moderbolag. Redan då använde de Copernicus Pro, så när det nuvarande bolaget grundades låg det nära till hands att fortsätta med ett vinnande koncept.
– Systemet var ju redan anpassat till vår verksamhet, förklarar Ann-Kristin Sjöberg, bolagets ekonomiansvarig. Det är en tuff bransch med relativt låga vinstmarginaler, så det gäller att ha bra kontroll på verksamheten.
Under våren 2011 inledde bolaget ett arbete med att se över sina behov av ytterligare stöd i sin verksamhet. Senare samma höst inleddes arbetet med en stegvis uppgradering av Copernicus Pro.
– Vi erbjuder expertis över många områden, men i slutänden är det ändå vår nedlagda tid vi kan ta betalt för, säger Ann-Kristin Sjöberg. Därför ville vi inleda uppgraderingen med modulerna för redovisning av tid och reseräkning.
Före uppgraderingen användes olika system. Tidskrävande manuell hantering i många led var ett måste för att föra uppgifter hela vägen från konsult till faktura. Implementationen gick smidigt och att rätt beslut tagits var det ingen tvekan om.
– När väl allt var klart gick vi ”all-in”, berättar Ann-Kristin Sjöberg. Vi bytte tvärt, för vi ville undvika dubbelarbete. Konsulterna tycker det fungerar toppen, och nu kan de även koppla upp sig hemifrån om de vill.
– Nu när uppgifterna går direkt in i systemet, försvinner Ann-Kristins stressfyllda arbetet att två gånger i månaden mata in över 30 rapporter, fyller Göran Feldt i. Istället kan vi nu sikta in oss på verksamhetsplanering. Ann-Kristin kan nu istället bistå mig med kreativ bolagsutveckling på ett helt annat sätt än tidigare!
När väl de nya rutinerna har fått rota sig, så finns det på sikt utrymme för fler uppgraderingar.
– Faktureringen är förmodligen nästa steg, på sikt. Projektledaren skulle då kunna fakturera direkt, spår Ann-Kristin Sjöberg.
– Copernicus’ modul för resurshantering och planering ser också klart intressant ut, men vi skyndar långsamt, avrundar Göran Feldt.
När tid är pengar, som det i allra högsta grad är för ett bolag som Creacon HKAB, så vill de förstås använda sin och sina kollegers tid på bästa möjliga sätt.