Bättre kassaflöde tack vare webbfaktureringen
BDO Region Öst märker av alla tidsvinster de har gjort tack vare att tidrapporteringen nu är integrerad i bokföringen. Nu kan bolaget fakturera varje dag och de har märkt att betalningsviljan hos kunderna har ökat när fakturan kommer närmre utfört jobb.
BDO är en revisions- och rådgivningsbyrå med 450 medarbetare som hjälper företag utifrån 20 kontor runt om i Sverige. Företaget är en del av ett internationellt nätverk i 110 länder.
Kontoret BDO Region Öst har varit kund till Exicom sedan 1997, men har endast använt en begränsad del av systemet. Först 2010, i samband med ett större effektiviseringsarbete beslöt de sig för att även se över sitt behov av affärssystem.
– Vi var helt hemmablinda inför våra gamla rutiner. Vi hade väl inkörda och stabila rutiner, men till exempel så körde vi ut våra fakturaunderlag på “pyjamaspapper”, berättar Johan Viberg, ekonomiansvarig på Region Öst.
Nu har de istället gått över till webbfaktureringen i Copernicus Pro och därmed kapat många manuella led och extraarbete.
– Tack vare webbfaktureringen kan våra kundansvariga fakturera direkt, vilket avsevärt har förbättrat vårt kassaflöde. Det är inte ovanligt att vi numera fakturerar varje dag och vi har märkt att betalningsviljan hos kunderna har ökat när fakturan kommer närmre utfört jobb.
BDOs olika kontor använder olika system, men rätt snart kom Region Öst fram till att utveckla och uppgradera det man redan använde – Copernicus Pro.
– Vi hade redan goda erfarenheter och så verkade uppgraderingarna mycket lovande, förklarar Johan Viberg. Vi ville också komma igång snabbt, vilket vi verkligen gjorde. Nu förs faktiskt diskussioner om att även köra valda delar av Copernicus Pro över alla regioner.
Framförallt märker bolaget av alla tidsvinster de har gjort tack vara automatiserade flöden i bokföringen. På ekonomiavdelningen har medarbetare kunnat fokusera på utveckling och uppföljning av verksamheten istället för tidskrävande manuellt arbete. Exempelvis är tidrapporteringen integrerad i bokföringen, vilket har sparat tid, men även minskat felmarginalerna märkbart.
– Förut var det en jakt på surdegar – nu uppstår de knappt ens!
Vartefter de nya rutinerna sätter sig, tar BDO nästa steg i utvecklingen av affärssystemet.
– På önskelistan har vi inskanning av fakturor och utläggshantering via webben, avslöjar Johan Viberg. Men vi tar ett steg i taget och förändringar sker tillsammans med våra medarbetare.
BDOs konsulter arbetar ofta ute hos kund och är ofta på resande fot, så mobila lösningar står högt i kurs.
– Vi är mycket nöjda med systemets webblösningar, och vi ser mycket fram emot de olika appar som är under utveckling, säger Johan Viberg.