Varje företags situation är unik och olika saker är viktiga. Dessutom har alla företag sin existerande systempark och sina rutiner för hur de hanterar tid och ekonomi. Slutligen har alla ledare eller ekonomiansvariga sina ”favoritsystem” eller sätt att köra sina processer.
Så hur ska man tänka?
Ett generellt fel många gör när de köper system är att de inte vet vilka arbetssätt, det vill säga vilken process, de vill köra. Ofta får man en ”mall” för en process ”på köpet” när man köper ett system men systemleverantörer tar inte ansvar för att dina processer är optimala för er. Det är alltid du som äger era processer och därför bör du ha med perspektivet om arbetssätt redan från start. Undvik dock felet att tidigt mappa upp processen i alltför mycket detalj.
Människorna som använder systemet är avgörande för att få effekt. Ha en bild av hur de ska interagera med systemet redan när ni upphandlar, speciellt för de moment som är mest avgörande för att få effekt. Säkerställ att systemet är användarvänligt och bevisligen fungerat i liknande miljöer och företag.
Definiera redan från start vilka roller som olika användare av systemet ska ha; medarbetare som tidrapporterar, chefer som ska attestera, ekonomipersoner som ska hantera faktureringen, ekonomipersonal som ska sköta redovisningen osv. Glöm inte ”controllern” och roller som är viktiga för vidareutvecklingen av systemet, till exempel ansvarig för masterdata och ”superusers”.
Fundera på vad som ska integreras nu och vad ni kan avvakta med. Modularisering är en trend i utvecklingen av ekonomisystem; ekonomisystemet är kärnan och tilläggssystem med specialfunktionalitet kan integreras för att stärka delar som unikt behövs för varje företag.
Välj ett system som är förberett för integration med andra och ett systemföretag med ett öppet synsätt så att du som kund inte blir ”inlåst”.
Effekten av nya system begränsas av hur väl användarna kan nyttja det. Det gäller att få igång de vardagliga rutinerna. Sätt därför en vettig roadmap för införandet; med vilka personer som ska använda vilka funktioner i vilka steg. Tidssätt dessa med tydliga milstolpar och definiera kriterier för när varje milstolpe är uppnådd.
Ta reda på kostnader både för införande och drift för att få fram ett komplett affärscase. Med en god kalkyl blir det enklare att motivera en investering.
Vill du ha mer tips från vårt Exicom Software så anmäl dig till vårt Nyhetsbrev här eller nedan.
Exicom Software AB
Vi lämnar aldrig ut din epostadress och det är lätt att avprenumerera.
Ifall du har några frågor om våra erbjudanden eller tjänster så är du välkommen att kontakta oss. Vi gör vårt bästa för att du ska få hjälp så snabbt och effektivt som möjligt. Välkommen till Exicom – Let’s create value.
Vi lämnar aldrig ut din epostadress och det är lätt att avprenumerera.
Ifall du har några frågor om våra erbjudanden eller tjänster så är du välkommen att kontakta oss. Vi gör vårt bästa för att du ska få hjälp så snabbt och effektivt som möjligt. Välkommen till Exicom – Let’s create value.